Leerlingen van ruim driehonderd basisscholen zetten zich jaarlijks in om geld in te zamelen voor de Vastenactiecampagne. Dolf de Bas is directeur van de St. Jozefschool in Schiedam. Zijn school doet al jaren actief mee met Vastenactie. Dolf vertelt waarom hij dat belangrijk vindt.
Waarom doet de St. Jozefschool mee met Vastenactie?
“Voor ons betekent Vastenactie moeite doen voor een ander, een stapje extra zetten. Onze school heeft Vastenactie opgenomen in de leerlijn burgerschapsontwikkeling. Net zo goed als leerlingen moeten leren hoe de democratie werkt, vinden we het belangrijk dat ze leren om zich heen te kijken en te zorgen voor een ander. Vastenactie laat op een heldere manier zien wat er nodig is. Ze hebben een voor kinderen begrijpelijk verhaal, dat duidelijk maakt hoe je voor een ander van betekenis kunt zijn. Ik vind het fijn dat hun aanpak zo praktisch is.”
Hoe zamelt de Jozefschool geld in?
“Elke groep bedenkt zelf een actie. De kinderen laten zich bijvoorbeeld sponsoren met zwemmen of hardlopen. Cupcakes bakken en verkopen is ook populair. In 2019 was het thema water en kwam een aantal leerlingen met het idee om een autowasstraat te organiseren. Niet zo waterbesparend natuurlijk, maar kinderen denken vooral aan het doel. Onze leerlingen leren met deze acties om met elkaar te overleggen, samen te werken en taken te verdelen. En heeft een groep zelf geen idee, dan sluit die zich aan bij andere groepen.”
Wat vindt u van het thema ‘Werken aan je toekomst’?
“Daar is ieder kind dagelijks op school mee bezig. Het is een breed thema dat goed samenvalt met onze manier van werken. Sinds twee jaar vragen we de kinderen namelijk jaarlijks wat ze in dat jaar willen leren, dus hoe ze aan hun toekomst willen werken. Zo willen sommigen graag leren lezen omdat ze dat anderen zien doen. Kinderen bewegen altijd naar voren, ze willen ontdekken, de wereld in. Door Vastenactie leren ze zich in te leven in andere kinderen, die minder kansen krijgen dan zij. Dat helpt onze leerlingen om goede wereldburgers te worden.”